Pages

01 January 2008

Moral i politika

Kao neku vrstu novogodišnje čestitike svojim čitaocima, časopis Nova sprska politička misao na svom sajtu objavljuje baner sledeće sadržine: "ko hoće moral u politici, neka ide u NSPM", sa potpisom "Prijatelji NSPM". Zainteresovan da vidim koji su to "prijatelji" koji tako velikodušno hvale objektivnost i moralnost NSPM, kliknem na link, kad imam šta i videti: reč je o pet donatora časopisa koji se tu reklamiraju, od kojih su tu dva ministarstva Vlade Srbije, a treće državna firma Telekom Srbije. Ima još i dve privatne firme, što je za ovu priču manje zanimljivo.

Dakle, NSPM tvrdi da je on bastion morala u politici, a garancija za to je činjenica da ih hvale Vlada Srbije i državni Telekom, koji ih uzgred i finansiraju. Ili se hoće sugerisati kako političari, u već poznatom Đinđićevom stilu tvrde da je politika amoralna stvar, a ko hoće moral u politici, taj će ga naći kod nezavisnih analitičara koje mi finansiramo. Mi se bavimo pragmom, a Đorđe i Sloba su tu za pitanja morala, a da su oni pravi garantuje činjenica da ih mi plaćamo. Ili ih plaćamo zato što su pravi (moralni). Ko će ga znati...

Da se razumemo, ne mislim ja da oni (NSPM) podražavaju Koštunicu i mrze Zapad (samo?) zato što ih Vlada plaća da to rade, već je pre obrnuto: ovi ih plaćaju zato što su im od koristi, takvi kakvi jesu i kakvi bi verovatno bili i bez državnih para. Problem je u nečem drugom - ovde imamo slučaj nečeg što se obično zove konflikt interesa. Neukusno je pozivati se kao na dokaz svoje objektivnosti činjenicu da dobijaš pare od Vlade koju non-stop u svom časopisu hvališ, a napadaš njene protivnike. Ja mogu da shvatim da zbog svoje etatističke ideologije oni ne smatraju da je dobijanje para od Vlade problem, ali ne mogu da vidim kako činjenica dobijanja para od Vlade popravlja njihovu objektivnost u donošenju sudova o toj Vladi. Zamislite kad bismo mi dobili pare od Miškovića, pisali to što smo pisali protiv antimonopolske politike i njene primene na Deltu (ovde ili ovde) i nekompetencije Komisije za zaštitu konkurencije i Saveta za borbu protiv korupcije, a onda stavili reklamu "ko hoće kompetentnu analizu ekonomskih pitanja, nek čita TR", u potpisu "Delta". U čemu je razlika, osim činjenice da je u ovom slučaju reč o državnim institucijama, a u našem hipotetičkom o privatnoj firmi?