Pages

16 March 2013

Monopoli

Sve što treba da znate o monopolima i antimonopolskoj politici možete naučiti iz jednog naslova iz Guardiana 2007 godine:

Da li će MySpace ikada izgubiti monopol?

MySpace? Šta to beše? Ima monopol? Da prasneš u smeh.

Ili ovaj slučaj: Evropska unija je do skoro vodila antimonopolski postupak protiv Microsofta u vezi Internet Explorera. Blogger vodi razne statistike poseta i jedna od njih je i prema browseru -- tu mogu da vidim da je od posetilaca Tržišnog rešenja samo 12% na sajt došlo uz pomoć Explorera. Dok je komisija za konkurenciju završila postupak, monopolista je odavno prevaziđen.

Ključna greška iza opsesije monopolima je posmatranje ekonomske strukture statički umesto dinamički. Da, ako pogledate stanje u bilo kom trenutku, moguće je da postoje neke dominantne firme. Ali ako na ekonomiju gledate kao na proces, tok, ako konkurenciju posmatrate ne u ovom datom trenutku nego kroz vreme, vidite da se njena struktura neprestano menja. Ono što je juče bio monopol koji, kako izgleda Guardianu, "nikada" neće izgubiti svoju dominantnu poziciju, samo par godina kasnije može ličiti na dinosaurusa.

Jedini održivi monopol, monopol koji opstaje kroz vreme, je državni monopol: kada državna firma ima zakonski monopol ili kada država privatnoj firmi povlasticama i restrikcijama osigurava dominantnu poziciju.

Privatni tržišni monopoli su nužno privremeni. Čak i oni koji donekle potraju, to uspeju samo zato što se nisu ponašali monopolski, već su uspevali da još neko vreme budu inovativni i privlačni kupcima. Ali na još malo duži rok ih ništa ne može spasti.