Pages

20 February 2014

Dođem ti - taktika pregovora

Facebook je kupio What's App za neverovatnih $16 ili $19 milijardi. USA Today tvrdi $16 a Financial Times $19 milijardi. Zašto ovi ugledni mediji koji očigledno koriste isto saopštenje za javnost licitiraju različitim ciframa, ko je u pravu? 

Ako pogledate detalje sporazuma vidi se sledeće:
  • $4 mlrd u kešu
  • $12 mlrd u akcijama FB
  • $3 mlrd "dođem ti"
Vested ili "dođem ti" je obećani novac koji će biti isplaćen vlasnicima i zaposlenima u What's Appu u naredne četiri godine, pod uslovom da ispune unapred dogovorene norme. U ovom konkretno slučaju to može da znači određen broj novih otvorenih naloga, intenzitet korišćenja, operativni profit i slično. 

U većini slučajeva pregovori su distributivni. Na primer, ako prodajete stan ili auto spuštanjem cene vaš gubitak postaje dobitak druge strane - odnosno igrate igru sa nultim ishodom. Ako se ne dogovorite oko cene pregovori propadaju. U integrativnim pregovorima pokušavate da identifikujete zajednički interes i pronalazite alternativna rešenja za stvari oko kojih ne možete da se dogovorite. FB i WA se očigledno nisu slagali oko cene pa su odlučili da isplate premiju pod uslovom da se ispune optimistična očekivanja WA. Da li će tih $3 mlrd WA na kraju i da dobije nije jasno. Vlasnici WA verovatno misle da hoće dok FB nije tako optimističan ali je spreman da plati ukoliko se procene ostvare. Bez "dođem ti" taktike transakcija se verovatno ne bi ni dogodila. 

Ova taktika se koristi i kod sportskih ugovora gde broj odigranih utakmica, asistencija, golova, koševa, može da utiče na iznos zarade sportiste. U političkim pregovorima takođe, gde rezultati izbora ili referendum mogu da budu preduslov rešavanju nesporazuma.